12 Νοεμβρίου 2014

Και πάλι προβλήματα στην νομοθεσία περί χάραξης του αιγιαλού Προχειρότητα και κίνδυνος υποβάθμισης του περιβάλλοντος και του τουριστικού προϊόντος

Το «σίριαλ» με τη χάραξη του αιγιαλού φαίνεται δυστυχώς πως έχει ακόμα πολλά επεισόδια… Αν και τελικά αποφεύχθηκαν οι αρχικά σχεδιαζόμενες ρυθμίσεις του Υπουργείου Οικονομικών που έβαλαν κατάφωρα εναντίον της προστασίας του περιβάλλοντος και της βιώσιμης χρήσης, διατήρησης και ανάπτυξης, εντούτοις και ο λιγότερο ακατάλληλος νόμος που τελικά ψηφίστηκε κινδυνεύει να παραμείνει ανεφάρμοστος και να επικρατήσει η προχειρότητα και η αυθαίρετη εφαρμογή του, εξαιτίας των τραγικών ελλείψεων σε προσωπικό στις κτηματικές υπηρεσίες.  

Ο νόμος αυτός προβλέπει χάραξη της νέας γραμμής του αιγιαλού με ταχείες διαδικασίες:
  • Σε ένα εξάμηνο τίθεται μία προσωρινή γραμμή όπως την έχει ήδη υπολογίσει η Κτηματολόγιο Α.Ε.
  • Μέσα σε λίγους μήνες οι Κτηματικές Υπηρεσίες του Δημοσίου πρέπει να σχηματίσουν επιτροπές που θα ελέγξουν τη χάραξη.

Όπως τονίζουν όμως σε Ερώτησή τους στους Υπουργούς Οικονομικών και Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, οι Βουλευτές της Δημοκρατικής Αριστεράς Αχαΐας Νίκος Τσούκαλης και Αιτωλ/νίας Νίκη Φούντα, οι Κτηματικές Υπηρεσίες της χώρας τελούν υπό διάλυση λόγω σοβαρών προβλημάτων υποστελέχωσης. Αν παρέλθει η προβλεπόμενη προθεσμία και δεν ολοκληρωθεί η διαδικασία από τις Κτηματικές Υπηρεσίες, λόγω έλλειψης χρόνου και προσωπικού, τότε αυτομάτως θα ισχύσει ως οριστική η γραμμή της Κτηματολόγιο Α.Ε., μετατρέποντας μεγάλες εκτάσεις παραλίας σε βορά.

Στο σύνολο της χώρας, που σε ποσοστό πάνω από το 90% της ακτογραμμής της δεν έχει σήμερα οριοθετημένο αιγιαλό, θα πρέπει μέσα σε 18 μήνες να χαραχτεί οριστική γραμμή αιγιαλού. Να επισημανθεί πως ο προηγούμενος νόμος «Περί αιγιαλού και παραλίας» ισχύει από το 2001 και από τότε λιγότερο του 10% της ακτογραμμής της ελληνικής επικράτειας έχει οριοθετηθεί. Σχεδόν κάθε ενδεικτική σύγκριση ανάμεσα σε αεροφωτογραφίες της νέας γραμμής αιγιαλού της Κτηματολόγιο Α.Ε. και σε αυτές της παλαιάς γραμμής αιγιαλού, φανερώνει ότι η νέα χάραξη δείχνει να είναι συχνά πολύ πιο κοντά στο χειμέριο κύμα σε σχέση με τις περιοχές όπου υπάρχει ήδη καθορισμένος αιγιαλός. Σε περιπτώσεις μάλιστα όπου θα διασωθεί η παλαιά χάραξη του αιγιαλού, ο νόμος αφήνει περιθώρια συνδιαλλαγής(!) μεταξύ ιδιωτών και κρατικών υπηρεσιών για τη χάραξη γραμμής στα σημεία όπου θα ενώνεται ο παλαιός με το νέο αιγιαλό.

Πρακτικά, βέβαια, με τους ρυθμούς που εργάζονται οι αποδεκατισμένες Κτηματικές Υπηρεσίες θα χρειάζονταν χρόνια για να φτάσουμε στη χάραξη του 100% των παραλίων της χώρας. Το οξύμωρο, όμως, είναι ότι η χάραξη της πράσινης γραμμής της Κτηματολόγιο Α.Ε. ως προσωρινής, αμφισβητείται τόσο για την επιστημονικότητα, όσο και για το νομικό κύρος της. Έως τώρα ο νόμος προέβλεπε για τα χιλιόμετρα αιγιαλού που είχαν χαραχτεί (μετά από αίτηση ιδιωτών που ενδιαφέρονταν να χτίσουν συνήθως) ότι εξετάζονταν πολλοί φυσικοί και περιβαλλοντικοί παράγοντες, όπως το πού φτάνει το χειμέριο κύμα, η παλίρροια, τα μετεωρολογικά φαινόμενα κ.λπ. Αυτά προβλέπονταν σε νόμους της τελευταίας δεκαετίας και η διαδικασία έπαιρνε χρόνια μέχρι να οδηγήσει στη χάραξη του αιγιαλού, μια χάραξη που φαινόταν στην συνέχεια μόνο στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και όχι στους χάρτες της χώρας. Αντιθέτως, στη χάραξη της Κτηματολόγιο Α.Ε. η μέτρηση έγινε μόνο με στοιχεία που φαίνονται στις αεροφωτογραφίες, όπως η βρεγμένη αμμουδιά ή το πού αρχίζει η βλάστηση.

Είναι προφανές πως γινόμαστε για ακόμα μία φορά μάρτυρες πρόχειρης και κακής νομοθέτησης. Στην συγκεκριμένη περίπτωση όμως, οι αστοχίες του νομοθέτη ενδέχεται να καταδικάσουν τον ελληνικό αιγιαλό και να παραδώσουν τις ελληνικές παραλίες σε ιδιωτικά επιχειρηματικά συμφέροντα, χωρίς τον απαραίτητο σχεδιασμό και έλεγχο.

Κατ’ αρχάς θα πρέπει άμεσα να στελεχωθούν με εξειδικευμένο προσωπικό όλες τις Κτηματικές Υπηρεσίες της χώρας, ώστε να μπορέσουν να εξετάσουν τη γραμμή της Κτηματολόγιο Α.Ε. με βάση την ισχύουσα νομοθεσία και κάθε περιβαλλοντικό παράγοντα που επηρεάζει τη γραμμή του Αιγιαλού (όπως χειμέριο κύμα, παλίρροια, μετεωρολογικά φαινόμενα κ.λπ.).
Ταυτόχρονα όμως, θεωρούμε ιδιαίτερα σημαντικό να υπάρξουν επίσημες διαβεβαιώσεις ότι η νέα γραμμή αιγιαλού, όπως θα ισχύσει με την εφαρμογή του πρόσφατου νόμου, δεν θα υποβαθμίζει το κύριο τουριστικό προϊόν της χώρας μας, το φυσικό περιβάλλον των αιγιαλών και των παραλιών μας.


Στον ακόλουθο σύνδεσμο μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρη την Ερώτηση που κατέθεσαν οι Βουλευτές της ΔΗΜ.ΑΡ.:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου