Στα τέλη της προηγούμενης εβδομάδας το «ντηλ», σύμφωνα με πληροφορίες
Μετά την Οξιά στόχος των Καταριανών το απαξιωμένο μεν λιμάνι του Πλατυγιαλίου, το μεγαλύτερο όμως σε βάθος λιμάνι της Μεσογείου.
Μετά την Οξιά στόχος των Καταριανών το απαξιωμένο μεν λιμάνι του Πλατυγιαλίου, το μεγαλύτερο όμως σε βάθος λιμάνι της Μεσογείου.
Σε… καταριανά χέρια πέρασε πριν από λίγες ημέρες, σύμφωνα με πληροφορίες, το λιμάνι του Πλατυγιαλίου στον Αστακό. Το απαξιωμένο λιμάνι, το οποίο υπολειτουργούσε τα τελευταία χρόνια, ανήκει πλέον στην βασιλική οικογένεια του Κατάρ, η οποία πέρυσι προχώρησε και στην αγορά του κοντινού νησιού της Οξιάς και άλλων εκτάσεων στην περιοχή.
Αν και ακόμη δεν έχει υπάρξει επίσημη ανακοίνωση για την αγοραπωλησία και τους όρους της συμφωνίας για την εκχώρηση του λιμανιού και της παράκτιας ζώνης, ώστε να γίνουν γνωστές οι λεπτομέρειες της συμφωνίας, οι πηγές μας αναφέρουν ότι οι υπογραφές ανάμεσα στον Εμίρη του Κατάρ, Χαμάντ μπιν Χαλίφα αλ-Θανί και τις τράπεζες Alpha, Εμπορική και Πειραιώς έχουν ήδη μπει στα συμβόλαια.
Υπενθυμίζουμε ότι ο πρώην Εμίρης του Κατάρ (παραιτήθηκε πέρυσι υπέρ του γιού του), έχει ήδη προχωρήσει σε επενδύσεις στην περιοχή, αγοράζοντας στις αρχές του 2013 το νησί Οξιά, τμήμα του νησιού Πεταλά και κάποιες άλλες εκτάσεις. Τότε, η αγορά αυτή είχε εμφανιστεί από την κυβέρνηση ως μεγάλη επιτυχία των επιχειρούμενων αποκρατικοποιήσεων, ενώ φέρεται ότι στα σχέδια του Εμίρη ήταν η δημιουργία τουριστικών εγκαταστάσεων ή ακόμη και χώρων καλλιτεχνικών εκδηλώσεων. Σήμερα, σχεδόν δύο χρόνια μετά, τα σχέδια παραμένουν σε επίπεδο μακέτας, αφού το νησί ανήκει σε δασική έκταση και δεν μπορεί να λάβει περιβαλλοντική αδειοδότηση για την κατασκευή οικιστικών ή τουριστικών εγκαταστάσεων.
Φαίνεται όμως πως οι Καταριανοί δεν το έβαλαν κάτω και έστρεψαν το βλέμμα τους στο διπλανό λιμάνι του Πλατυγιαλίου, το οποίο παρακμάζει τις τελευταίες δεκαετίες. Αν και ο αρχικός σχεδιασμός του λιμανιού προέβλεπε την λειτουργία του ως διαμετακομιστικού κέντρου με την λειτουργία ήπιας μεταποιητικής βιοτεχνίας στην παράκτια ζώνη, δύσκολα μπορεί κανείς να φανταστεί ότι οι Άραβες θα υλοποιήσουν επενδυτικά σχέδια τα οποία δεν θα περιλαμβάνουν πετρέλαιο ή τουλάχιστον φυσικό αέριο. Άλλωστε, πρόκειται για το βαθύτερο λιμάνι της Μεσογείου, γεγονός που σημαίνει ότι μπορεί να προσεγγιστεί από πλοία με μεγάλο εκτόπισμα.
Υπό το πρίσμα αυτό, λαμβάνει και νέα διάσταση η αγορά της Οξιάς, καθώς θεωρείται μάλλον αβέβαιο ότι οι Καταριανοί προχώρησαν σε μια τέτοια επένδυση δίχως να έχουν υπόψη τους το αδειοδοτικό καθεστώς και τις δυσκολίες τις οποίες θα συναντούσαν. Δεν αποκλείεται λοιπόν η αγορά του μικρού νησιού να αποτέλεσε απλά μια πρώτη βολιδοσκόπηση στην περιοχή, στο πλαίσιο μιας επενδυτικής κίνησης η οποία ακόμη δεν έχει αποκαλυφθεί στην ολότητά της.
Όπως και να έχει πάντως, δεν μπορούμε να μιλήσουμε για τίποτα με απόλυτη σιγουριά προτού έρθουν στο φως οι όροι της συμφωνίας και δούμε ποιες είναι οι ακριβείς προθέσεις των Αράβων, δεν αποκλείεται αυτές όμως να περιλαμβάνουν την λειτουργία βιομηχανίας υψηλής όχλησης, γεγονός που αναμένεται να προκαλέσει πολλές αντιδράσεις στην περιοχή.
Αν και ακόμη δεν έχει υπάρξει επίσημη ανακοίνωση για την αγοραπωλησία και τους όρους της συμφωνίας για την εκχώρηση του λιμανιού και της παράκτιας ζώνης, ώστε να γίνουν γνωστές οι λεπτομέρειες της συμφωνίας, οι πηγές μας αναφέρουν ότι οι υπογραφές ανάμεσα στον Εμίρη του Κατάρ, Χαμάντ μπιν Χαλίφα αλ-Θανί και τις τράπεζες Alpha, Εμπορική και Πειραιώς έχουν ήδη μπει στα συμβόλαια.
Υπενθυμίζουμε ότι ο πρώην Εμίρης του Κατάρ (παραιτήθηκε πέρυσι υπέρ του γιού του), έχει ήδη προχωρήσει σε επενδύσεις στην περιοχή, αγοράζοντας στις αρχές του 2013 το νησί Οξιά, τμήμα του νησιού Πεταλά και κάποιες άλλες εκτάσεις. Τότε, η αγορά αυτή είχε εμφανιστεί από την κυβέρνηση ως μεγάλη επιτυχία των επιχειρούμενων αποκρατικοποιήσεων, ενώ φέρεται ότι στα σχέδια του Εμίρη ήταν η δημιουργία τουριστικών εγκαταστάσεων ή ακόμη και χώρων καλλιτεχνικών εκδηλώσεων. Σήμερα, σχεδόν δύο χρόνια μετά, τα σχέδια παραμένουν σε επίπεδο μακέτας, αφού το νησί ανήκει σε δασική έκταση και δεν μπορεί να λάβει περιβαλλοντική αδειοδότηση για την κατασκευή οικιστικών ή τουριστικών εγκαταστάσεων.
Φαίνεται όμως πως οι Καταριανοί δεν το έβαλαν κάτω και έστρεψαν το βλέμμα τους στο διπλανό λιμάνι του Πλατυγιαλίου, το οποίο παρακμάζει τις τελευταίες δεκαετίες. Αν και ο αρχικός σχεδιασμός του λιμανιού προέβλεπε την λειτουργία του ως διαμετακομιστικού κέντρου με την λειτουργία ήπιας μεταποιητικής βιοτεχνίας στην παράκτια ζώνη, δύσκολα μπορεί κανείς να φανταστεί ότι οι Άραβες θα υλοποιήσουν επενδυτικά σχέδια τα οποία δεν θα περιλαμβάνουν πετρέλαιο ή τουλάχιστον φυσικό αέριο. Άλλωστε, πρόκειται για το βαθύτερο λιμάνι της Μεσογείου, γεγονός που σημαίνει ότι μπορεί να προσεγγιστεί από πλοία με μεγάλο εκτόπισμα.
Υπό το πρίσμα αυτό, λαμβάνει και νέα διάσταση η αγορά της Οξιάς, καθώς θεωρείται μάλλον αβέβαιο ότι οι Καταριανοί προχώρησαν σε μια τέτοια επένδυση δίχως να έχουν υπόψη τους το αδειοδοτικό καθεστώς και τις δυσκολίες τις οποίες θα συναντούσαν. Δεν αποκλείεται λοιπόν η αγορά του μικρού νησιού να αποτέλεσε απλά μια πρώτη βολιδοσκόπηση στην περιοχή, στο πλαίσιο μιας επενδυτικής κίνησης η οποία ακόμη δεν έχει αποκαλυφθεί στην ολότητά της.
Όπως και να έχει πάντως, δεν μπορούμε να μιλήσουμε για τίποτα με απόλυτη σιγουριά προτού έρθουν στο φως οι όροι της συμφωνίας και δούμε ποιες είναι οι ακριβείς προθέσεις των Αράβων, δεν αποκλείεται αυτές όμως να περιλαμβάνουν την λειτουργία βιομηχανίας υψηλής όχλησης, γεγονός που αναμένεται να προκαλέσει πολλές αντιδράσεις στην περιοχή.
Κώστας Καρακώστας
Από sinidisi
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου