4 Δεκεμβρίου 2014

ΩΣ ΠΟΤΕ ΘΑ ΚΙΝΟΥΜΑΣΤΕ ΣΕ ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΧΕΙΡΟΤΕΡΑ ΟΔΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ;

Ο φόρος αίματος που καταθέτει η ελληνική κοινωνία στο κάκιστο οδικό δίκτυο της χώρας, τόσο σε εθνικό, όσο και σε περιφερειακό επίπεδο είναι βαρύς κάθε χρόνο. Ακόμα και στις περιπτώσεις που δεν θρηνούμε θύματα, το κόστος των σοβαρών αυτοκινητιστικών ατυχημάτων εξαιτίας της ποιότητας της οδικής υποδομής είναι μεγάλο.
Τα μεγάλα οδικά έργα σαφώς προχωρούν, αλλά το γεγονός πως θα έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί προ πολλών ετών συν τις διαρκώς αναπροσαρμοζόμενες ημερομηνίες παράδοσης προς το απώτερο μέλλον, εντείνουν την ανησυχία μας για την σημερινή -κατά τόπους τραγική- κατάσταση.
Η γκάμα των εντοπιζόμενων προβλημάτων είναι ευρεία και περιλαμβάνει: ανεπάρκειες σε επίπεδο γεωμετρικών χαρακτηριστικών (μικρό πλάτος λωρίδων κυκλοφορίας), χαμηλά πρότυπα κατασκευής και συντήρησης, προβληματικές μελέτες ως προς την τοποθέτηση παρόδιων στοιχείων (στηθαίων, κρασπέδων), ανεπάρκειες σε σήμανση και φωτισμό κ.ά.
Η Βουλευτής Αιτωλ/νίας της Δημοκρατικής Αριστεράς Νίκη Φούντα έχει απευθυνθεί στο Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων με πλείστες κοινοβουλευτικές παρεμβάσεις ζητώντας να υπάρξει μέριμνα για την ασφάλεια των πολιτών.
Με νέα Ερώτησή της θέτει εκ νέου τα σημεία εκείνα του εθνικού οδικού δικτύου που χρήζουν άμεσης παρέμβασης. Σύμφωνα με την Ομοσπονδία Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδος (ΟΦΑΕ) οι σημαντικότερες επισημάνσεις βάσει επικινδυνότητας ήταν οι εξής:
·         Αναγκαιότητα  κατασκευής ανισόπεδων κόμβων στη διασταύρωση Σέσκλου
·         Δημιουργία κλειστού αυτοκινητόδρομου στο τμήμα Βελεστίνο - Βόλος και σύνδεσή του με την περιφερειακή του Βόλου, καθώς εξαιτίας της παρακείμενης βιομηχανικής ζώνης στο τμήμα αυτό διακινείται μεγάλος όγκος τσιμέντου αλλοιώνοντας την κατάσταση του οδοστρώματος
·         Βελτίωση του τμήματος Μετσόβου-Λάρισας που είναι ιδιαίτερα κρίσιμο για τις μεταφορές προς το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, εξαιτίας απότομων στροφών, στενότητας, κλίσης του εδάφους αλλά και κακής κατάστασης του οδοστρώματος.
·         Εκσυγχρονισμός του άξονα Θεσσαλονίκη- Φλώρινα που είναι εξαιρετικά επιβαρυμένος (αποσαθρώσεις, κατολισθήσεις) λόγω των καιρικών συνθηκών στην περιοχή
·         Ανασχεδιασμός στο τμήμα των Ευζώνων και των κάθετων στην Εγνατία Οδών αξόνων καθώς το σημείο συνιστά βασική πύλη εισόδου εμπορευματικών μεταφορών της χώρας.
Παράλληλα, τεράστια και χιλιοειπωμένα είναι τα προβλήματα υποδομών που εντοπίζονται στον Δυτικό Άξονα της χώρας, στον διαχρονικά πιο υποβαθμισμένο, παρά την τεράστια σημασία του:
·         Το τμήμα Αντίρριο- Ιωάννινα είναι από τα πλέον επικίνδυνα στο σύνολο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, λόγω έλλειψης ολοκληρωμένων κόμβων, απουσίας σωστού φωτισμού και κατάλληλης σήμανσης, αλλά και λόγω φθαρμένου οδοστρώματος.
·         Παρόμοια προβλήματα εντοπίζονται και στην Πατρών-Κορίνθου, η οποία  επί της ουσίας, και λόγω των έργων, αυτή τη στιγμή λειτουργεί με μία λωρίδα κυκλοφορίας  χωρίς διαχωριστική νησίδα.
Μία σειρά από απλές αλλά οραματικές παρεμβάσεις θα βελτίωνε την κατάσταση των υποδομών της χώρας. Κατ’ αρχήν, η αναβάθμιση του φωτισμού, που είναι προβληματική στο σύνολο του οδικού δικτύου, θα αύξανε το δείκτη ασφαλείας. Με την τοποθέτηση φωτοβολταϊκών συστημάτων, όπως άλλωστε συμβαίνει ήδη στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, θα επιτυγχάναμε βελτίωση υποδομών με παράλληλη εξοικονόμηση ενέργειας. Τα προηγμένα αυτά συστήματα μπορούν μελλοντικά να μεταφερθούν στην υπό κατασκευή Ιόνια Οδό και τους άλλους μεγάλους αυτοκινητόδρομους, ώστε να μειωθεί το κόστος λειτουργίας και συντήρησης.
Σε κάθε περίπτωση, μέχρι να έχουμε την παράδοση των αυτοκινητόδρομων που προκύπτουν από τις τέσσερις μεγάλες συμβάσεις παραχώρησης, οφείλουμε να δημιουργήσουμε μία μεταβατική περίοδο με όρους ασφάλειας. Έως ότου ολοκληρωθούν τα έργα άρα πρέπει να γίνουν ad hoc επιδιορθώσεις στα επικίνδυνα σημεία του δικτύου. Ειδικότερα για τα σημεία όμως που δεν περιλαμβάνονται στα μεγάλα έργα των αυτοκινητοδρόμων απαιτείται ολοκληρωμένος σχεδιασμός και συγκεκριμένα ρητά  χρονοδιαγράμματα.  
Η σημασία των οδικών δικτύων είναι τεράστια τόσο για την ομαλή διεκπεραίωση του χερσαίου επιβατικού και εμπορικού μεταφορικού έργου, όσο και για την ποιότητας ζωής κατοίκων και επισκεπτών. Ας αναλογιστεί το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων τις προτεραιότητές του και ας ασκήσει πολιτική με γνώμονα τον πολίτη.

Στον ακόλουθο σύνδεσμο μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρη την Ερώτηση που κατέθεσε η κ. Φούντα:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου