Αβέβαιη είναι η έκβαση του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Υποδομές μεταφορών, περιβάλλον και αειφόρος ανάπτυξη» αφού η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όχι μόνο δεν έκανε αποδεκτές τις τεχνο-οικονομικές μελέτες, αλλά διατύπωσε δεκάδες παρατηρήσεις ως προς την κοστολόγηση των έργων.
Το εν λόγω πρόγραμμα αφορά «πολυδιαφημισμένα» από την Κυβέρνηση έργα, όπως η Γραμμή 4 του μετρό, οι επεκτάσεις του τραμ, το Φαληρικό Μέτωπο ή η πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου. Εκτός αυτών, περιλαμβάνονται έργα-γέφυρες από το ΕΣΠΑ (όπως το Μετρό Θεσσαλονίκης), έργα σιδηροδρομικού δικτύου (μεταξύ άλλων ολοκλήρωση δικτύου Πελοποννήσου) ύψους 765 εκ. και έργα οδικών υποδομών, όπως η ολοκλήρωση της σύνδεσης Ακτίου - Δυτικός Άξονας ή τμήματα της Ολυμπίας Οδού (Πάτρα - Πύργος και Καλό Νερό - Τσακώνα) και του Ε65 (Λαμία - Ξυνιάδα).
Σύμφωνα δε με σχετικό δημοσίευμα, μολονότι τα προτεινόμενα έργα στην Κομισιόν υπολογίζονται στα 3,8 δις ευρώ −με τη διαθέσιμη ευρωπαϊκή συμβολή να καλύπτει μόνο τα 3,2 δις−, οι πραγματικά αναγκαίοι πόροι αγγίζουν τα 5 δις ευρώ αν προϋπολογιστούν όλες οι πιθανές αναγκαίες δαπάνες. Εμφανίζεται δηλαδή σημαντικό χρηματοδοτικό κενό άνω του 1,5 δισ. ευρώ.
Έτσι, παρά τις επίσημες διαβεβαιώσεις, η χρηματοδότηση των έργων δεν έχει εξασφαλιστεί, ενώ αμφίβολη καθίσταται πια η υλοποίησή τους.
Διευκρινίσεις για το κρίσιμο αυτό ζήτημα ζητά η Βουλευτής Αιτωλ/νίας της Δημοκρατικής Αριστεράς Νίκη Φούντα από τους Υπουργούς Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας:
Ποια τα προβλήματα που εντόπισε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή;
Γιατί δεν ήταν επαρκείς οι μελέτες που πρότεινε η ελληνική πλευρά;
Ποια έργα κρίνονται ως προτεραιότητα;
Πώς θα κινηθούν τα αρμόδια Υπουργεία μετά από αυτές τις εξελίξεις;
Παρά τις συνεχείς αποτυχίες κατά το παρελθόν στο σχεδιασμό των επιχειρησιακών προγραμμάτων, τα Υπουργεία φαίνεται να συνεχίζουν να μην ακολουθούν μια στρατηγική παρέμβασης που θα βασίζεται στην ανάλυση των αναπτυξιακών αναγκών, τον προσδιορισμό των επιθυμητών αποτελεσμάτων και την επιλογή θεματικών στόχων και επενδυτικών προτεραιοτήτων, αλλά παραμένουν δέσμια μιας βραχυπρόθεσμης λογικής εντυπωσιασμού που δεν απαντά σε μια ρεαλιστική σύνδεση αναπτυξιακών στόχων και χρηματοδοτικών εργαλείων.
Αναμένουμε με ενδιαφέρον τις απαντήσεις των Υπουργών. Κυρίως όμως αναμένουμε τις ενέργειές τους, ώστε να διασφαλίσουν την υλοποίηση των σημαντικών αυτών αναπτυξιακών έργων που τόσο έχει η χώρα ανάγκη.
Στον ακόλουθο σύνδεσμο μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρη την Ερώτηση της κ. Φούντα:
http://nikifounta.gr/cms/uploaded_files/944.pdf
Το εν λόγω πρόγραμμα αφορά «πολυδιαφημισμένα» από την Κυβέρνηση έργα, όπως η Γραμμή 4 του μετρό, οι επεκτάσεις του τραμ, το Φαληρικό Μέτωπο ή η πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου. Εκτός αυτών, περιλαμβάνονται έργα-γέφυρες από το ΕΣΠΑ (όπως το Μετρό Θεσσαλονίκης), έργα σιδηροδρομικού δικτύου (μεταξύ άλλων ολοκλήρωση δικτύου Πελοποννήσου) ύψους 765 εκ. και έργα οδικών υποδομών, όπως η ολοκλήρωση της σύνδεσης Ακτίου - Δυτικός Άξονας ή τμήματα της Ολυμπίας Οδού (Πάτρα - Πύργος και Καλό Νερό - Τσακώνα) και του Ε65 (Λαμία - Ξυνιάδα).
Σύμφωνα δε με σχετικό δημοσίευμα, μολονότι τα προτεινόμενα έργα στην Κομισιόν υπολογίζονται στα 3,8 δις ευρώ −με τη διαθέσιμη ευρωπαϊκή συμβολή να καλύπτει μόνο τα 3,2 δις−, οι πραγματικά αναγκαίοι πόροι αγγίζουν τα 5 δις ευρώ αν προϋπολογιστούν όλες οι πιθανές αναγκαίες δαπάνες. Εμφανίζεται δηλαδή σημαντικό χρηματοδοτικό κενό άνω του 1,5 δισ. ευρώ.
Έτσι, παρά τις επίσημες διαβεβαιώσεις, η χρηματοδότηση των έργων δεν έχει εξασφαλιστεί, ενώ αμφίβολη καθίσταται πια η υλοποίησή τους.
Διευκρινίσεις για το κρίσιμο αυτό ζήτημα ζητά η Βουλευτής Αιτωλ/νίας της Δημοκρατικής Αριστεράς Νίκη Φούντα από τους Υπουργούς Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας:
Ποια τα προβλήματα που εντόπισε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή;
Γιατί δεν ήταν επαρκείς οι μελέτες που πρότεινε η ελληνική πλευρά;
Ποια έργα κρίνονται ως προτεραιότητα;
Πώς θα κινηθούν τα αρμόδια Υπουργεία μετά από αυτές τις εξελίξεις;
Παρά τις συνεχείς αποτυχίες κατά το παρελθόν στο σχεδιασμό των επιχειρησιακών προγραμμάτων, τα Υπουργεία φαίνεται να συνεχίζουν να μην ακολουθούν μια στρατηγική παρέμβασης που θα βασίζεται στην ανάλυση των αναπτυξιακών αναγκών, τον προσδιορισμό των επιθυμητών αποτελεσμάτων και την επιλογή θεματικών στόχων και επενδυτικών προτεραιοτήτων, αλλά παραμένουν δέσμια μιας βραχυπρόθεσμης λογικής εντυπωσιασμού που δεν απαντά σε μια ρεαλιστική σύνδεση αναπτυξιακών στόχων και χρηματοδοτικών εργαλείων.
Αναμένουμε με ενδιαφέρον τις απαντήσεις των Υπουργών. Κυρίως όμως αναμένουμε τις ενέργειές τους, ώστε να διασφαλίσουν την υλοποίηση των σημαντικών αυτών αναπτυξιακών έργων που τόσο έχει η χώρα ανάγκη.
Στον ακόλουθο σύνδεσμο μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρη την Ερώτηση της κ. Φούντα:
http://nikifounta.gr/cms/uploaded_files/944.pdf
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου